فلکسوگرافی چیست

فلکسوگرافی یک فرآیند چاپ تحت وب با تغذیه رول است. چاپ فلکسوگرافی معمولا برای چاپ لیبل و بسته بندی با حجم بالا استفاده می شود. پرس ها می توانند روی انواع فیلم ها، فویل ها، کاغذها، تخته های راه راه و مقوا چاپ کنند و سرعتی بین 500 تا 2000 فوت در دقیقه داشته باشند.

محصولات چاپ شده بر روی پرس های فلکسو شامل برچسب های چسبنده و بسته بندی بطری است.
کارتن بستنی؛ کارتن های تاشو؛ کیسه های خرید؛ کیسه های پلاستیکی؛ کیسه ها بسته ها؛ کاغذ کادو؛ بافت؛ پاکت نامه؛ کاغذ دیواری; و بشقاب و لیوان یکبار مصرف.

فلکسوگرافی چگونه کار می کند؟

در چاپ فلکسوگرافی، ماده اولیه به شکل رول است که از یک سری صفحات برجسته انعطاف پذیر چرخشی عبور می کند. یک غلتک تخصصی هر صفحه انعطاف پذیر را با جوهر تغذیه می کند و برای هر رنگ چاپ شده یک صفحه منعطف لازم است. صفحات برجسته به صورت پشت سر هم کار می کنند تا همه رنگ ها را برای محصول چاپی نهایی فراهم کنند.

در مواردی که فرآیندهای اضافی مورد نیاز است – مانند لمینت کردن، برجسته کردن یا برش قالب – می توان آنها را همراه با چاپ در یک پاس ادغام کرد و سرعت و قابلیت های تولید را نسبت به روش های سنتی چاپ بسیار افزایش داد.

چاپ فلکسوگرافی امکان چاپ بر روی لایه های مختلف را نیز فراهم می کند، از جمله:

  • کاغذ
  • فیلم پلاستیکی
  • مقوا راه راه
  • پارچه نبافته
  • سطوح فلزی
  • کامپوزیت های فیلم چند لایه

 

این انعطاف پذیری مواد منجر به افزایش استفاده از آن برای طیف گسترده ای از محصولات شده است، مانند:

  • برچسب های خود چسب
  • برش و چیدن برچسب
  • بسته بندی غذا
  • کیسه های پلاستیکی

در این راستا، ماشین‌های چاپ لیبل فلکسوگرافی ساخته شده‌اند که مزیت‌های کارایی و سرعت را نسبت به بسیاری از روش‌های چاپ لیبل دیگر ارائه می‌دهند. پرس های لیبل فلکسوگرافی می توانند رول های لیبل مواد مختلف را به سرعت و بدون افت کیفیت چاپ کنند و این روش چاپ ایده آل برای مواد غذایی، نوشیدنی ها و محصولات مصرفی است.

فلکسوگرافی در مقابل چاپ افست

اگرچه روش‌های چاپ فلکسوگرافی و چاپ افست به طور گسترده‌ای از نظر رفع نیازهای چاپ همپوشانی دارند، تفاوت‌های کلیدی وجود دارد که آنها را متمایز می‌کند:

  • فلکسوگرافی به جای چاپ غیرمستقیم از طریق یک سری صفحات افست، مانند چاپ افست، از صفحات انعطاف پذیر چرخشی برای چاپ مستقیم روی بستر استفاده می کند.
  • برخلاف فرآیندهای ثانویه برش قالب، تاشو یا لمینیت که در چاپ افست استفاده می شود، چاپ فلکسوگرافی این فرآیندها را در یک عملیات پاس واحد ادغام می کند.
  • مواد جاذب، غیر جاذب، متخلخل و غیر متخلخل را می توان با استفاده از فلکسوگرافی چاپ کرد، در حالی که چاپ افست فقط با سطوح صاف و صاف کار می کند.

پیشرفت های تکنولوژی در فلکسوگرافی مدرن به دلیل مزایایی که برای مشتریان و تولید کنندگان به طور یکسان ارائه می دهد، آن را به روش انتخابی برای بسیاری از کاربردها تبدیل کرده است، مانند:

  • یک صفحه انعطاف پذیر اختصاصی برای هر رنگ به این معنی است که فلکسوگرافی دقت رنگ بسیار بالایی را ارائه می دهد.
  • توانایی ترکیب چاپ با تقریباً هر فرآیند اضافی در یک عملیات واحد به فلکسوگرافی اجازه می دهد تا صرفه جویی قابل توجهی در مقیاس ارائه دهد.
  • چاپ فلکسوگرافی سرعت چاپ سریعی را ارائه می دهد که تا 750 متر/2000 فوت در دقیقه کار می کند.
  • فلکسوگرافی قادر به چاپ مطمئن بر روی انواع زیرلایه ها است.
  • انواع جوهرها را می توان در چاپ فلکسوگرافی استفاده کرد، مانند جوهرهای مبتنی بر حلال، مبتنی بر آب یا قابل درمان با اشعه ماوراء بنفش که به انعطاف پذیری این روش می افزاید.

کمی بیش تر در مورد نحوه کار فلکسو بدانید

در فلکسوگرافی UV از جوهرهایی استفاده می کند که با اشعه ماوراء بنفش قابل درمان هستند به جای روش های خشک کردن استاندارد که برای جوهرهای مبتنی بر آب یا حلال استفاده می شود. جوهرهای قابل درمان با اشعه ماوراء بنفش را می توان سریعتر از همتایان خود خشک کرد و زمان تولید را کاهش داد.

جوهر قابل درمان با اشعه ماوراء بنفش طیف وسیعی از مزایای را ارائه می دهد
مانند:

  • خشک شدن سریعتر
  • فاقد ترکیب آلی فرار .
  • کیفیت چاپ برتر برای بسیاری از کاربردها
  • فقط زمانی خشک می شود که در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار گیرد، بنابراین می توان چاپگر را آماده چاپ گذاشت
  • آسان برای استفاده

چگونه کار می کند

برای هر رنگ یک صفحه فتوپلیمری انعطاف پذیر به دور یک استوانه چرخان پیچیده شده است. مانند فرآیند چاپ لترپرس، گرافیک و متن برای هر رنگ از سطح صفحه بلند می شود. فقط قسمت های برجسته صفحه جوهر می شود.

پرس فلکسوگرافی معمولی شامل چهار نوع غلتک است:

  • یک غلتک فواره
  • یک غلتک آنیلوکس
  • استوانه صفحه و سیلندر قالب گیری

غلتک فواره جوهر را از ظرف جوهر به یک غلتک جوهر سنج فولادی یا سرامیکی آنیلوکس و   سپس به سیلندر صفحه می رساند . جوهر به هنگام عبور کاغذ از بین استوانه صفحه و سیلندر فشاری فلزی صیقلی بر روی بستر اعمال می شود . سیلندر قالب گیری فشار لازم برای انتقال جوهر از صفحه به زیرلایه را اعمال می کند.

در فلکسوگرافی، از غلتک آنیلوکس برای انتقال ضخامت یکنواخت جوهر به صفحه چاپ انعطاف پذیر استفاده می شود. هر غلتک آنیلوکس دارای سلول های ریز حکاکی شده است که ظرفیت جوهر خاصی دارند. یک تیغه طبی اختیاری سطح غلتک آنیلوکس را خراش می دهد تا مطمئن شود که تنها جوهر تحویلی به صفحه چاپ از جوهر سلول های حکاکی شده می آید.

 

 

همانطور که در داخل پرس حرکت می کند، رنگ یا پوشش متفاوتی در هر عرشه چاپ اعمال می شود . واحدهای خشک کردن بین عرشه های چاپ به اطمینان از خشک شدن کامل هر رنگ جوهر کمک می کند. خشک کن ها بسته به کاربرد از هوای گرم یا نور مادون قرمز یا فرابنفش استفاده می کنند.

در دستگاه چاپ پشته ای ، عرشه های چاپ به صورت عمودی چیده می شوند. دستگاه پرس می تواند در حین حرکت در پرس روی هر دو طرف مواد چاپ کند.

در پرس مرکزی عرشه های چاپ در اطراف یک استوانه قالب گیری بزرگ قرار دارند. مطبوعات CI ثبت عالی را ارائه می دهند.

در یک پرس خطی، عرشه‌های چاپ در یک خط مستقیم قرار می‌گیرند تا راحت‌تر با زیرلایه‌های سنگین‌تر مانند تخته‌های موجدار کار کنید.

مدل‌های مختلف پرس‌های پهن وب برای جابجایی رول‌های مواد از عرض 21 تا 80 اینچ ساخته شده‌اند.

پرس های شبکه باریک معمولاً 10 اینچ عرض یا کوچکتر دارند زیرا در ابتدا برای چاپ لیبل ساخته شده بودند. امروزه، پرس‌های شبکه باریک تا عرض 20 اینچ برای چاپ بسته‌های انعطاف‌پذیر کوتاه‌تر از جمله بسته‌بندی بطری و بسته‌ها و کیسه‌های کوچک‌تر مورد استفاده برای چای، مخلوط نوشیدنی و بسته‌های تک‌نفره استفاده می‌شوند.

جوهرها

چاپ فلکسوگرافی برای بسته بندی جوهرهای مبتنی بر آب، حلال و قابل درمان با انرژی. جوهرهای قابل درمان با انرژی به سرعت توسط نور ماوراء بنفش (UV) یا سیستم پرتو الکترونی  پخت می شوند. سیستم‌های پخت EB انرژی را مستقیماً به شکل الکترون‌های پرانرژی به جوهرها می‌رسانند و مانند جوهرهای قابل درمان با اشعه ماوراء بنفش نیازی به شروع کننده نور ندارند.

جوهرهای مبتنی بر آب برای چاپ بسته بندی راه راه محبوب هستند جوهرهای مبتنی بر حلال برای کیسه های خرید پلاستیکی و فیلم های صنعتی استفاده می شود. جوهرهای UV و EB برای چاپ بسته های بیرونی بسته بندی مواد غذایی استفاده می شوند.

بسترها

پرس های فلکسوگرافی می توانند بر روی کاغذهای بدون پوشش یا روکش دار، کارتن، تخته آستری، فویل آلومینیومی و انواع مختلف فیلم های پلاستیکی از جمله پلی پروپیلن با چگالی کم، پلی پروپیلن ، پلی پروپیلن زیست گرا  و پلی استر چاپ کنند. همچنین می توانند روی پارچه های نبافته و انواع لمینت چاپ کنند.

در دنیای بسته بندی، لمینت ها مواد چند لایه ای هستند که از ترکیبات مختلفی از بسترها مانند فویل آلومینیوم، فیلم و کاغذ ساخته می شوند. لمینت ها لایه های مانعی را فراهم می کنند که بسته های انعطاف پذیر ممکن است برای تازه نگه داشتن محتویات یا محافظت از هوا، رطوبت یا آلودگی های شیمیایی به آن نیاز داشته باشند.

پس از چاپ

فرآیندهای تکمیلی مانند برش قالب، مهر زنی با فویل سرد و لاک زدن را می توان در پرس های خطی ادغام کرد تا کارایی تولید رول های آماده برای استفاده از برچسب ها را بهبود بخشد.

دستگاه های برش برای برش رول های بزرگ مواد چاپی به عرض مشخص شده استفاده می شود.

پوشه‌های تخصصی، چسب‌ها، دای‌کاترها و سایر تجهیزات تبدیل، رول‌های چاپی مواد را به کارتن‌های تاشو، جعبه‌های راه راه، کیسه‌های قابل مهر و موم و سایر اشکال بسته‌بندی تبدیل می‌کنند.

پیشرفت تکنولوژی

فناوری فلکسوگرافی به سرعت در حال پیشرفت است تا نیازهای روزافزون را برای چاپ با کیفیت بالاتر، طول اجراهای کوتاهتر و زمان چرخش سریعتر برآورده کند.

فن‌آوری‌هایی در حال توسعه هستند تا زمان و تخصص مورد نیاز برای پیش‌پرس، ساخت صفحه، و تعویض صفحه را کاهش دهند. بهبود قابلیت بازیافت برچسب ها و بسته های چاپی؛ و سطوح بالای ضایعات ناشی از خطاهای پیش از چاپ یا تنظیم فشار را به حداقل برسانید.

در چاپ فلکسو از جوهرهای نارنجی، سبز و بنفش استفاده می کند، علاوه بر این، از جوهرهای فیروزه ای، سرخابی، زرد و مشکی برای مطابقت با درصد بیشتری از رنگ های پنتون استفاده می کند. سیستم های دیجیتالی ترکیب و تحویل این هفت رنگ فرآیندی جوهرهای قابل درمان با اشعه ماوراء بنفش را کنترل خواهند کرد. سیستم‌هایی برای درگیر شدن خودکار سیلندر صفحه، تأثیر مناسبی را ایجاد می‌کنند و هر رنگ را ثبت می‌کنند.

 

سیستم های چاپ فلکسو/جوهرافشان هیبریدی یکی دیگر از راه های توسعه فناوری است. برخی از دستگاه های چاپ فلکسوگرافی مجهز به واحدهای چاپ جوهرافشان هستند که می توانند داده های متغیر تمام رنگی را به مواد چاپ فلکسو اضافه کنند. این به فروشگاه‌های چاپ فلکسو اجازه می‌دهد تا به مشتریانی که می‌خواهند کدهایی برای ردیابی یا احراز هویت بسته‌بندی اضافه کنند یا مشتریان را قادر به اتصال به محتوای آنلاین کنند، خدمات بهتری ارائه دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *