چند روش برای چاپ حرارتی وجود دارد

دو روش چاپ حرارتی وجود دارد ، انتقال حرارتی مستقیم و انتقال حرارتی. هر روش از یک هد پرینت حرارتی استفاده می کند که حرارت را به سطح علامت گذاری شده اعمال می کند. چاپ حرارتی مستقیم از مواد شیمیایی و حساس به حرارت استفاده می کند که وقتی از زیر هد چاپ حرارتی عبور می کند سیاه می شود، در حالی که چاپ انتقال حرارتی از یک روبان گرم شده برای تولید تصاویر بادوام و طولانی مدت روی مواد مختلف استفاده می کند.

چاپگرهای لیبل حرارتی به طور کلی برای برچسب های بارکد ایده آل هستند زیرا تصاویری دقیق و با کیفیت بالا با وضوح لبه عالی تولید می کنند. چاپگرهای انتقال حرارتی طوری طراحی شده‌اند که با تحمل‌های محدود چاپ می‌کنند و پهنای نوار دقیقی را تولید می‌کنند که چاپ و اسکن بارکد موفق نیاز دارد. هر فناوری می تواند نمادهای بارکد ، گرافیک و متن یک بعدی و دو بعدی  را با وضوح و سرعت چاپ یکسان تولید کند.

چاپ حرارتی مستقیم (Direct Thermal Printing)

از آنجایی که چاپگرهای حرارتی مستقیم بدون روبان چاپ می کنند، به دلیل سادگی مورد توجه قرار می گیرند. برچسب های چاپ حرارتی مستقیم معمولاً ماندگاری قابل توجهی دارند، اما برای محیط هایی که آنها را در معرض گرما، دوره های طولانی نور مستقیم خورشید یا سایش قرار می دهد، مناسب نیستند. چاپگرهای حرارتی مستقیم فاقد جوهر، تونر یا روبان هستند.

اگر برچسب بیش از حد در معرض گرما، نور یا سایر کاتالیزورها قرار گیرد، ماده تیره می شود و متن یا بارکد را غیرقابل خواندن می کند. به این دلایل، چاپ حرارتی مستقیم برای کاربردهای شناسایی مادام العمر استفاده نمی شود. خوانایی برچسب‌های حرارتی مستقیم، مچ‌بندها و کاغذهای رسید بسته به شرایط استفاده بسیار متفاوت است، اما این فناوری طول عمر کافی را برای بسیاری از برنامه‌های رایج چاپ بارکد از جمله برچسب‌های حمل و نقل، شناسایی بیمار و بازدیدکننده، رسید و چاپ بلیط فراهم می‌کند.

مزایای چاپ حرارتی مستقیم (DT)

  • چاپ حرارتی مستقیم برچسب های تیز و با کیفیت را با قابلیت اسکن خوب تولید می کند.
  • حرارت مستقیم برای کاربردهایی که فقط به ماندگاری کوتاهی نیاز دارند ایده‌آل است – به این معنی که تصویر برچسب نیازی به دوام طولانی ندارد. برای مثال، برچسب‌ها و رسیدهای حمل و نقل، کاربردهای ایده‌آلی هستند، در حالی که برچسب‌های محصول اینگونه نیستند.
  • چاپگرهای حرارتی مستقیم در مقایسه با سایر فناوری‌های چاپ ساده هستند زیرا جوهر، تونر یا نواری برای نظارت یا پر کردن وجود ندارد.
  • بدون هیچ منبعی برای جایگزینی به جز مواد چاپ شده، هزینه های نگهداری طولانی مدت کم باقی می ماند.
  • حرارتی مستقیم چاپ دسته ای یا تک لیبل را بدون ضایعات امکان پذیر می کند.
  • چاپگرهای حرارتی مستقیم با مواد قابل بازیافت موجود، صرفه جویی در محیط زیست را ارائه می دهند.
  • چاپگرهای حرارتی مستقیم معمولاً از دوام بیشتری نسبت به پرینترهای ماتریس نقطه ای یا لیزری ساخته می شوند که امکان کارکرد قابل اعتماد در کاربردهای صنعتی و اداری را فراهم می کند.

محدودیت های حرارتی مستقیم (DT)

  • چاپ حرارتی مستقیم به شرایط محیطی مانند گرما و نور (فلورسنت و/یا نور مستقیم خورشید) بسیار حساس است.
  • کاغذ حرارتی مستقیم پس از چاپ از نظر شیمیایی فعال باقی می ماند. به همین دلیل، برچسب های حرارتی، برچسب ها یا استوک بلیط اغلب برای مقاومت در برابر نور UV، مواد شیمیایی و سایش، روکش بالایی دارند.

چاپ انتقال حرارتی (Thermal Transfer Printing)

برچسب‌های چاپ شده انتقال حرارتی به راحتی با سطح چاپی ترد و اغلب براق شناسایی می‌شوند. وضوح با استفاده از یک رول روبان نازک به دست می آید که وقتی توسط هد چاپ گرم می شود روی برچسب ذوب می شود و تصویر را تشکیل می دهد. جوهر جذب می شود تا تصویر بخشی از رسانه شود. هنگامی که با رسانه مناسب تطبیق داده شود، فناوری انتقال حرارتی نه تنها در برابر گرما و رطوبت نفوذ ناپذیر است، بلکه تصویر را نمی توان مالش داد و باعث می شود برچسب های چاپ شده بادوام ترین برچسب های موجود باشند. مزیت اضافی این فناوری تداوم تصویر چاپ شده است. از آنجایی که رنگ و تراکم تصویر چاپ شده توسط نوار و وضوح چاپگر تعیین می شود، چاپ انتقال حرارتی چاپ ثابت و قابل اعتمادی را روی هر برچسب ایجاد می کند. این تکنیک کیفیت و دوام تصویر را ارائه می دهد که با سایر فناوری های چاپ بر اساس تقاضا بی نظیر است.

برای اطمینان از عملکرد و دوام چاپ، مواد و روبان خاص برچسب باید به دقت مطابقت داده شوند. با انتخاب ترکیب مناسب رسانه-روبان، و همچنین چسب‌های مخصوص، کاربران می‌توانند برچسب‌هایی با کیفیت بایگانی برای مقاومت در برابر دمای شدید، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، مواد شیمیایی، استریل‌سازی و غیره ایجاد کنند. کاربردهای معمول انتقال حرارتی عبارتند از: شناسایی محصول. ردیابی برد مدار; شناسایی دائمی؛ ردیابی نمونه و فایل؛ برچسب گذاری دارایی؛ شناسایی موجودی؛ برچسب های گواهی مانند UL/CSA؛ نمونه های آزمایشگاهی؛ سردخانه و فریزر؛ و برنامه های کاربردی در فضای باز

مزایای چاپ انتقال حرارتی (T T)

  • انتقال حرارتی متن، گرافیک و کیفیت چاپ بارکد واضح، با وضوح بالا را برای حداکثر خوانایی و اسکن ارائه می دهد.
  • چاپ انتقال حرارتی پایداری تصویر را با عمر طولانی ایجاد می کند.
  • انتقال حرارتی چاپ دسته ای یا تک لیبل را بدون ضایعات امکان پذیر می کند.
  • هزینه های نگهداری طولانی مدت در مقایسه با ماتریس نقطه ای، جوهر افشان و چاپ لیزری پایین است.
  • فناوری انتقال حرارتی می‌تواند روی انواع تقریباً نامحدودی از رسانه‌ها (به جز چند فرم) چاپ کند.
  • چاپگرهای انتقال حرارتی معمولاً از دوام بیشتری نسبت به چاپگرهای ماتریس نقطه‌ای یا لیزری ساخته می‌شوند و امکان کارکرد قابل اعتماد در کاربردهای صنعتی و اداری را فراهم می‌کنند.

محدودیت های چاپ انتقال حرارتی (T T)

  • از آنجایی که چاپگرهای انتقال حرارتی به ریبون نیاز دارند، هزینه‌های عرضه بیشتر از حرارتی مستقیم است. با این حال، هدهای چاپ انتقال حرارتی بیشتر از هدهای چاپ حرارتی مستقیم دوام می آورند.
  • روبان انتقال حرارتی تک پاس اگر روی آن چاپ نشده باشد می تواند هدر باشد.
  • نوار انتقال حرارتی کاندیدای ضعیفی برای بازیافت است.
  • برای به دست آوردن کیفیت چاپ بهینه در چاپ انتقال حرارتی، روبان و بستر رسانه باید سازگار باشند. در غیر این صورت، گرمای هد چاپ می‌تواند روبان را بر روی برچسب ذوب کند و باعث مشکلات داخلی چاپگر شود

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *