سیستم پنتون چیست

Pantone Color یک سیستم تطبیق رنگ است که به طور جهانی توسط بسیاری از صنایع، از جمله چاپ، طراحی گرافیک، صنعت رنگ و آرایش و غیره استفاده می شود. سیستم تطبیق پنتون (PMS) که در اوایل دهه 60 اختراع شد، به طراحان اجازه می‌دهد تا رنگ‌های خاص را بدون توجه به فرآیندی که برای تولید آن استفاده می‌شود، مطابقت دهند .

هدف از رنگ پنتون چیست

سیستم رنگ پنتون یا PMS یک سیستم تطبیق رنگ استاندارد است که به طور گسترده در سراسر جهان استفاده می شود. این برای کمک به چاپگرها و طراحان برای تعیین و کنترل رنگ ها برای پروژه های چاپ ابداع شد . سیستم رنگ پنتون به شما امکان می دهد رنگ هایی را مشخص کنید که در CMYK سنتی ترکیب نشوند.

منظور از رنگ پنتون در چاپ چیست

در سال 1963، پنتون (به معنای همه رنگ ها ، ترکیبی از پان و تن) اولین سیستم تطبیق رنگ را توسعه داد. به لطف این سیستم، طراحان گرافیک می توانند دقیقاً ببینند که رنگ زرد روی کاغذ چه شکلی است و شماره پنتون را در اختیار چاپگر قرار می دهند تا مطمئن شوند که به آنچه می خواستند رسیده اند.

مزایای رنگ پنتون چیست

  1. تولید مثل رنگ بدون توجه به اینکه چه کسی آن را چاپ می کند یکسان خواهد بود. استانداردسازی حرفه ای بودن را تضمین می کند.
  2. برای ایجاد ظاهر برند مفید است – ثبات را تضمین می کند.
  3. گاهی اوقات رنگ ها فقط به عنوان رنگ های نقطه ای در دسترس هستند. به عنوان مثال به Navy Blue فکر کنید.
  4. هنگام چاپ مناطق رنگی بزرگ، پنتون از صاف بودن رنگ اطمینان می دهد.

دستگاه های چاپ از رنگ پنتون بهره می برند یا رنگ های cmyk

اکثر چاپگرهای خانگی، پرینترهای لیزری رنگی سطح بالا و پرس های افست صنعتی از رنگ های جوهر CMYK استفاده می کنند . در طول فرآیند چاپ، چاپگر از مخلوط‌های هر چهار رنگ (فیروزه‌ای، سرخابی، زرد و سیاه) در حین چاپ رنگ‌های مختلف استفاده می‌کند.

معایب رنگ پنتون در چاپ چیست

عیب اصلی استفاده از رنگ‌های پنتون در چاپ این است که هر رنگ اضافی که در طراحی استفاده می‌کنید هزینه‌ای را به همراه خواهد داشت زیرا رنگ‌ها جداگانه اضافه می‌شوند . اگر به عنوان مثال نیاز به داشتن 6 رنگ در طرح به جای 2 رنگ داشته باشید، هزینه می تواند افزایش یابد.

چرا طراحان گرافیک از رنگ پنتون استفاده میکنند

برای تطبیق دقیق تر، پل رنگ پنتون مورد علاقه طراحان گرافیک است زیرا ابزاری قابل اعتماد است که می توانند از آن برای اطمینان از ثبات رنگ در دستگاه ها و پلتفرم های مختلف استفاده کنند و در زمان و هزینه صرفه جویی کنند .

آیا در چاپ دیجیتال هم از رنگ پنتون استفاده می کنند

در چاپ دیجیتال، عموماً از سیستم رنگ CMYK (سیان، ماگنتا، زرد، سیاه) برای ایجاد رنگ‌ها استفاده می‌شود. در این سیستم، رنگ‌ها با ترکیب مختلف مخاطبان CMYK تولید می‌شوند. از این رو، رنگ‌های پنتون (Pantone) که با سیستم مخصوص خود تعریف شده‌اند، در اصل برای چاپ افست و فرایندهای چاپی مشابه استفاده می‌شوند.

اما برخی دستگاه‌های چاپ دیجیتال پیشرفته قابلیت تبدیل رنگ‌های پنتون به CMYK را دارند و می‌توانند تلاش کنند تا نزدیک‌ترین تطابق رنگی با CMYK ارائه دهند. این تبدیل معمولاً توسط نرم‌افزارهای چاپ دیجیتال و تنظیمات خاص انجام می‌شود.

آیا رنگ سفید را می توان در پنتون چاپ کرد

در سیستم رنگ پنتون (Pantone)، سفید به عنوان یک رنگ معرفی نشده است. این سیستم عمدتاً برای تعریف رنگ‌های جوهری و رنگ‌های پایه برای چاپ از نظر تون، سایه و اشباعیت استفاده می‌شود. سفید به عنوان رنگ پایه در این سیستم وجود ندارد، زیرا در چاپ رنگ‌های مختلف بر روی کاغذ سفید چاپ می‌شوند.

به طور معمول، در چاپ چیزهایی مانند متن، تصاویر و نمودارها بر روی کاغذ سفید یا مواد چاپی دیگر انجام می‌شود، و بنابراین سفید به عنوان پایه و پس زمینه معمولی برای چاپ در نظر گرفته می‌شود. در صورت نیاز به نقاط سفید بر روی کاغذ، اغلب تنظیمات مواد چاپی یا روش‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا سفیدی اضافی به کاغذ اعمال شود

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *