ارتباط بسته بندی با بازاریابی

بسته بندی محصولی که استفاده می کنید باید به عنوان یکی از ابزارهای اصلی بازاریابی شما در نظر گرفته شود. در حالی که برای محصولات فروخته شده در فروشگاه بسیار مهم است و باید به بسته بندی محصول برای فروش فکر نمایید .

طراحی بسته بندی در راستای برند

بسته بندی شما باید در ارتباط با برند شما طراحی شود. همچنین باید با محصول داخل مرتبط باشد و در صورت نیاز اطلاعاتی در مورد محصول ارائه دهد.

بسته بندی محصول به تجربه محصولات خریداری شده به صورت آنلاین می افزاید. این همان تأثیر را برای محصولاتی با درگیری متوسط ​​تا زیاد خواهد داشت که مصرف کنندگان در مورد آنها تحقیق کرده اند و قصد خرید از فروشگاه را دارند.

برای خریدهای کمتر، بسته بندی محصول بسیار مهم است. این به طور بالقوه تنها رسانه بازاریابی است که شما باید محصول خود را به مشتری بفروشید.

اثبات نقش مهم بسته بندی در فروش

همانطور که گفته شد، بسته بندی یک ابزار بازاریابی بسیار مهم است. این به تجربه مصرف کننده می افزاید و می تواند چیزی باشد که آنها را متقاعد به خرید کند.

در اینجا روش های دیگری وجود دارد که بسته بندی محصول برای استراتژی شما مهم است.

 

1. عملکرد

در ساده ترین سطح، بسته بندی حاوی محصول است و از آن در برابر آسیب محافظت می کند. فراموش نکنید که به طراحی ساختاری بسته بندی و دوام موادی که استفاده می کنید فکر کنید. شما باید اطمینان حاصل کنید که از محصول محافظت می کند و در طول سفر خود دست نخورده باقی می ماند تا زمانی که کالا در نهایت باز شود.

 

2. ارتقاء

 

بسته بندی محصول وسیله دیگری است که می توانید برای بیان و تبلیغ برند خود از آن استفاده کنید. بسته بندی باید شامل لوگو، برچسب یا طلسم در صورت وجود، و رنگ های برند و تایپوگرافی باشد.

محصولات مارک دار برای فراخوانی و یکنواختی محصول ضروری هستند. اطمینان حاصل کنید که طراحی و اطلاعات با آنچه در سایر تلاش‌های تبلیغاتی برای محصول تبلیغ می‌شود، یکسان باشد.

در حالی که نباید به طور مکرر بسته بندی خود را تغییر دهید، تنظیم بسته بندی یک راه عالی برای به روز رسانی نام تجاری خود بدون تغییر محصول است.

اگر به خوبی انجام شود، تغییر تصویر برند، تبلیغات و بسته بندی می تواند تفاوت زیادی در فروش شما داشته باشد.

 

3. خریداران را جذب می کند

 

برای محصولاتی که در فروشگاه ها به فروش می رسند، بسته بندی اصلی ترین چیزی است که خریداران را به سمت محصول شما جذب می کند. جلب توجه خریداران به محصول شما و انتخاب آن برای کسب اطلاعات بیشتر اولین گام برای ترغیب آن فرد به خرید محصول است.

بنابراین باید تحقیق کنید که چه رنگ ها، تصاویر، طرح ها و سایر عناصر بسته بندی مشتریان هدف شما را جذب می کند.

همچنین باید انواع محصولاتی که در اطراف شما فروخته می شود را بشناسید. طرح های آنها چگونه است؟ چه کاری می توانید انجام دهید تا محصول خود را بیشتر از محصول آنها متمایز کنید

 

4.خرید را آسان می کند

 

بسته بندی در کنار جذب خریداران به محصول شما به آنها در تصمیم گیری برای خرید کمک می کند. وقتی مصرف کننده محصول شما را در قفسه پیدا کند، احتمالاً اطلاعات کمی در مورد محصول شما خواهد داشت.

بعید است آنها در فروشگاه تحقیق آنلاین انجام دهند، بنابراین اطلاعات روی بسته بندی محصول تنها چیزی است که برای تصمیم گیری خرید استفاده می کنند. از بسته بندی خود برای درج اطلاعات زیر در صورت لزوم استفاده کنید:

  • جزئیات عنوان محصول
  • اطلاعات
  • دستورالعمل استفاده
  • توضیحات محصول
  • مزایای محصول

مطمئن شوید که این اطلاعات به راحتی قابل درک، مختصر و قابل اسکن است. مصرف‌کنندگان نمی‌خواهند زمان زیادی را صرف تصمیم‌گیری خرید در فروشگاه کنند. کاملاً مشخص کنید که محصول شما چیست، چگونه به آنها کمک خواهد کرد و چرا محصول شما بهترین در بازار است.

5. تنوع و تفاوت بسته بندی

 

بسته بندی محصولات با طراحی خوب و چشم نواز یک تمایز خوب است. این امر به ویژه برای محصولات مشابه با تفاوت های کمی دیگر صادق است.

یک سوم مصرف کنندگان تنها بر اساس بسته بندی تصمیم به خرید می گیرند. بنابراین بسته بندی شما باید متمایز و متفاوت (و بهتر!) نسبت به رقبای شما باشد.

برای محصولات کم مشارکت، بسته بندی احتمالاً تنها چیزی است که بر تصمیم خرید تأثیر می گذارد. مطمئن شوید که در مورد بسته بندی محصولات رقبای شما تحقیقات زیادی انجام دهید.

ترکیب این اطلاعات با دانستن اینکه چه چیزی مصرف کننده هدف شما را جذب می کند به شما کمک می کند تا از طریق طراحی بسته بندی خود به طور موثر متمایز شوید.

نکات بسته بندی محصول

 

اکنون متوجه شدید که چرا بسته بندی محصول مهم است، در اینجا چند نکته برای ایجاد بسته بندی محصول عالی وجود دارد.

فرآیند طراحی محصول خود را با در نظر گرفتن سوالات زیر آغاز کنید:

محصول چیست؟

این به تعیین طراحی ساختاری بسته بندی محصول و همچنین طراحی و محتوای اطلاعاتی مورد نیاز کمک می کند.

چه کسی محصول را می خرد؟

به اطلاعات جمعیتی و روانشناختی مشتری هدف خود فکر کنید تا طرحی ایجاد کنید که برای آنها جذاب باشد.

مردم از کجا محصول را می خرند؟

آیا در سوپرمارکت، بوتیک، آنلاین و غیره خریداری می شود؟ طراحی باید برای هر مکان متفاوت باشد.

به عنوان مثال، بسته بندی محصولی که به صورت آنلاین خریداری می شود نیازی به جلب توجه یا اطلاعاتی در مورد دلایل خرید محصول ندارد.

محصولات خریداری شده در فروشگاه باید بتوانند توجه را به خود جلب کنند و اطلاعاتی در مورد ویژگی ها، مزایا و کاربرد محصول ارائه دهند. شما همچنین باید بسته بندی محصولات اطراف خود را در نظر بگیرید. چگونه متمایز خواهید شد؟

 

محصولات خریداری شده در فروشگاه باید بتوانند توجه را به خود جلب کنند و اطلاعات ارائه دهند.

هنگامی که به نکات بالا فکر کردید، می توانید شروع به طراحی چند نمونه اولیه بسته بندی محصول کنید، آنها را آزمایش کنید و در مورد طرح نهایی تصمیم بگیرید.

در طول این فرآیند مطمئن شوید که این 9 نکته را رعایت کرده اید.

 

1. بسته بندی طراحی شده مرتبط با محصول باشد

هنگام طراحی بسته بندی خود، اطمینان حاصل کنید که طراحی با نوع محصول و تجربه ای که می خواهید ایجاد کنید، به خوبی کار می کند. باید به طور موثر نشان دهد که چه چیزی در داخل است و چه ارزشی از استفاده از محصول به دست می آید.

بسته بندی محصول شما باید با تلاش های تبلیغاتی شما برای آن محصول یا خط محصول مطابقت داشته باشد. اگر تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات مجلات، و/یا تبلیغات دیجیتال دارید، مطمئن شوید که همه چیز ساده است. مصرف کنندگانی که تبلیغات شما را می بینند و مایل به خرید هستند باید بتوانند به راحتی محصول را شناسایی کنند.

می توانید ارتباط بسته بندی را با محصول واقعی با استفاده از یک گروه متمرکز آزمایش کنید. از شرکت کنندگان بپرسید که انتظار دارند در داخل چه چیزی باشند و آیا هنگام باز کردن و استفاده از محصول، انتظارات برآورده شده است یا خیر.

حتی اگر یک فروش اولیه بر اساس بسته بندی داشته باشید، اگر محصول انتظارات را برآورده نکند، مصرف کنندگان دوباره خرید نخواهند کرد. حتی ممکن است دیگر اصلاً از برند شما خرید نکنند!

مصرف کنندگانی که تبلیغات شما را می بینند و مایل به خرید هستند باید بتوانند به راحتی محصول را شناسایی کنند.

2. اطلاعات مهم در جای مهم

مصرف کنندگان قبل از خرید به دنبال اطلاعاتی در مورد محصول خواهند بود. آنها نمی خواهند زمان زیادی را صرف یافتن و مصرف این اطلاعات کنند. بنابراین باید اطلاعات محصول را روی بسته بندی خود اسکن کنید.

ویژگی‌های اصلی و مزایایی را که می‌خواهید به آنها دسترسی پیدا کنید، به‌صورت واضح و بسیار مختصر برجسته کنید. از طرح خود و برخی اطلاعات اولیه در قسمت جلوی بسته بندی برای جلب توجه استفاده کنید.

سپس یک توضیح دقیق تر اما هنوز هم مختصر در پشت اضافه کنید. مصرف کنندگان باید بتوانند بفهمند محصول چیست و ارزشی که در کمتر از 30 ثانیه برای آنها به ارمغان می آورد.

3. طرح های متنوع برای مدل های مختلف

هنگامی که چند طرح را آماده کردید، این طرح ها را با گروه تمرکز خود آزمایش کنید. برخی از راه های استفاده از گروه تمرکز عبارتند از:

  • طرح خود را در کنار رقبای خود قرار دهید و از آنها بپرسید که کدام را انتخاب می کنند و چرا.
  • پرسیدن چه اطلاعاتی از بسته بندی به دست آورده اند. آیا آنها می دانند محصول چیست و چگونه به آنها کمک می کند؟
  • پرسیدن اینکه آیا انتظارات ایجاد شده توسط بسته بندی زمانی که محصول واقعی را مصرف می کنند برآورده می شود یا خیر.

از این اطلاعات برای ایجاد تنظیمات در طرح های بسته بندی خود استفاده کنید و به تصمیم گیری در مورد طرحی که به بازار می رود کمک کنید.

 

4. هدف مصرف کننده را بشناسید

 

مانند سایر جنبه های بازاریابی، شما باید بدانید که مصرف کننده هدف شما به دنبال چه چیزی برای موفقیت است.

ابتدا، اطلاعات جمعیتی مشتری هدف خود را درک کنید. جنسیت، سن، سطح درآمد و سایر مشخصات جمعیتی آنها در تعیین طراحی بسته بندی مهم است.

فقط یک تفاوت در جمعیت شناسی، مانند هدف قرار دادن زنان پردرآمد 30 تا 40 ساله در مقابل مردان پردرآمد 30 تا 40 ساله، به شدت بر بسته بندی محصول شما تأثیر می گذارد.

سپس باید به شخصیت و علایق آنها فکر کنید. آیا مشتری هدف شما به دنبال چیزی شیک، حرفه ای، عجیب و غریب و غیره است؟

از این اطلاعات جمعیت شناختی و روانشناختی برای کمک به ایجاد طراحی بسته بندی استفاده کنید که مخاطب هدف شما را جذب کند.

 

5. رقبای خود را درک کنید

 

همانطور که قبلا ذکر شد، شما می خواهید از طرح های بسته بندی محصولات رقبای خود برای تأثیرگذاری بر طراحی خود استفاده کنید.

مهم نیست محصول خود را کجا می فروشید، به بسته بندی رقبای مستقیم خود نگاه کنید. چگونه می‌توانید طرح‌های آن‌ها را بهبود ببخشید و به مصرف‌کنندگانی که محصول شما را می‌خرند، تجربه بهتری بدهید؟

اگر در فروشگاه فروخته می شود، به بسته بندی رقبای مستقیم خود به علاوه بسته بندی محصولاتی که احتمالاً در اطراف شما فروخته می شود نگاه کنید. چگونه می توانید خود را متمایز کنید؟ چگونه می توانید مطمئن شوید که محصول شما بیش از سایر محصولات نمایش داده شده توجه مشتری هدف شما را جلب می کند؟

6. مواد بسته بندی محصول را در نظر بگیرید

 

مواد واقعی استفاده شده در بسته بندی شما به اندازه طراحی و عناصر اطلاعاتی مهم است.

برخی از مواردی که در انتخاب مواد بسته بندی محصول باید در نظر گرفته شود عبارتند از:

  • آیا این ماده به طور موثر از محصول در طول مسیر خود از تولید تا استفاده توسط مصرف کننده نهایی محافظت می کند؟
  • آیا کیفیت با ارزش محصول شما و تجربه ای که می خواهید ایجاد کنید مطابقت دارد؟ حتی اگر محصولی با قیمت پایین‌تر بفروشید، بسته‌بندی با کیفیت بسیار پایین، خرید را کاهش می‌دهد.
  • مواد از چه ساخته شده است؟ به عنوان مثال، آیا استفاده از مواد پایدار/دوستانه محیط زیست می تواند مفید باشد؟
  • با حذف محصول چه اتفاقی برای بسته بندی می افتد؟ به عنوان مثال، آیا می خواهید بازیافت شود؟

درست مانند سایر عناصر بسته بندی، مطمئن شوید که مواد استفاده شده مطابق با نام تجاری محصول ارائه شده است.

به عنوان مثال، اگر شرکت شما یک محصول با کیفیت بالا می فروشد، مواد بسته بندی نیز باید با کیفیت و پیچیده باشد.

7. طول عمر را در نظر بگیرید

شما نمی خواهید بسته بندی محصول خود را مرتباً تغییر دهید. این باعث سردرگمی مصرف کنندگان می شود و به آگاهی برند و تلاش ها برای یادآوری آسیب می رساند. به همین دلیل، باید اطمینان حاصل کنید که طراحی بسته بندی محصول شما بی انتها بوده و در اضافه کاری جذاب و مرتبط باقی خواهد ماند.

سعی کنید از رنگ ها، تصاویر یا دیگر عناصر طراحی که بر اساس روندهای فعلی هستند استفاده نکنید. در مورد آنچه محصول و خط محصول ارائه می دهد و نشان دهنده آن است فکر کنید و از آن برای ایجاد یک طرح بسته بندی استفاده کنید.

بسته بندی محصول خود را مرتباً عوض نکنید. این باعث سردرگمی مصرف کنندگان و آسیب به آگاهی برند می شود.

همچنین، به این فکر کنید که چگونه خط محصول ممکن است در طول زمان گسترش یابد و مطمئن شوید که طراحی بسته بندی شما می تواند برای این کار تطبیق داده شود.

 

تنها زمانی که نیازی به در نظر گرفتن طول عمر ندارید این است که در حال ایجاد بسته بندی برای یک محصول با نسخه محدود هستید. این به احتمال زیاد از داشتن یک طراحی مد روز یا فصلی سود خواهد برد.

 

8. ریزکاری های طراحی

در مرحله طراحی، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

ساختار

ابتدا باید به ساختار واقعی بسته بندی فکر کنید. ابتدا تصمیم بگیرید که چه طرح و موادی برای محافظت از محصول شما بهتر عمل می کند.

سپس می توانید در صورت امکان خلاقیت بیشتری به خرج دهید و ساختاری بسازید که جالب باشد و به شما امکان می دهد خود را متمایز کنید.

رنگ ها

واکنش مردم به رنگ ها به روش های مختلف است. رنگ‌های روشن‌تر و استفاده از یک یا دو رنگ، حس ساده‌تر و پیچیده‌تری ایجاد می‌کند. استفاده از رنگ‌های زیاد و/یا رنگ‌های روشن حس سرگرم‌کننده‌تری به شما می‌دهد.

در مورد اینکه چه رنگ هایی برای مخاطب هدف شما جذابیت دارند تحقیق کنید. رنگ‌ها و طرح‌های مدنظرتان را در چند انتخاب رنگ به آنها نشان دهید. چه پیامی از این رنگ ها می گیرند؟ کدام بسته بندی رنگی باعث خرید آنها می شود؟

تایپوگرافی

از یک فونت خوانا استفاده کنید که امکان اسکن سریع محتوا را فراهم می کند. از رنگ‌های فونت آسان برای خواندن نیز استفاده کنید که مکمل رنگ‌های بسته‌بندی هستند.

تصویرسازی

 

می توان از تصاویر برای کمک به نشان دادن آنچه در داخل بسته بندی است استفاده کرد. در مورد تصاویر زیاده روی نکنید زیرا بسته بندی را گیج کننده می کند.

 

محتوای اطلاعاتی

 

تمام اطلاعات لازم را در طراحی خود بگنجانید. این می تواند شامل اطلاعاتی در مورد اینکه محصول چیست و چه کاری انجام می دهد، نحوه استفاده از آن و اطلاعات تغذیه ای باشد.

سایر عناصر برند: لوگو، شعار، طلسم و غیره

بسته بندی شما باید دارای لوگوی شما باشد تا به عنوان بخشی از برند شما قابل تشخیص باشد.

همچنین برچسب‌ها، طلسم‌ها، یا سایر عناصر نام تجاری مرتبط را که در بسته‌بندی و تبلیغات دیگر محصولات شما یکسان هستند، وارد کنید.

علائم مورد نیاز

برخی از محصولات نیاز به علامت های خاصی دارند که روی بسته بندی قرار داده شوند، بنابراین مطمئن شوید که این علائم چیست و آنها را درج کنید.

ممکن است به بارکد، راهنمای سن (برای اسباب‌بازی‌ها، بازی‌های ویدیویی و غیره)، علائم تغذیه‌ای (محصول برای گیاه‌خواران یا وگان‌ها مناسب است) و موارد دیگر نیاز باشد.

9. طرح نهایی خود را ارزیابی کنید

هنگامی که طرح نهایی را انتخاب کردید، آخرین ارزیابی را انجام دهید (می توانید دوباره از گروه تمرکز خود برای این کار استفاده کنید.)

سوالات زیر را بپرسید تا مطمئن شوید بسته بندی محصول و برند شما را به بهترین شکل ممکن نشان می دهد:

  • آیا مشخص است محصول چیست؟
  • آیا بسته بندی صادقانه نشان دهنده چیزی است که داخل آن است؟
  • طراحی روی قفسه با سایر محصولات چگونه به نظر می رسد؟
  • آیا مشتری هدف شما را جذب می کند؟
  • آیا از رقبای شما متمایز است؟
  • آیا طراحی همه کاره است؟ آیا اگر خط محصول را گسترش دهید، سازگار است؟

در نتیجه

همانطور که می بینید، بسته بندی محصول شما بسیار بیشتر از چیزی است که حاوی محصول شما باشد.

این باید به عنوان بخش عمده ای از استراتژی بازاریابی شما در نظر گرفته شود که به همه چیز از تجربه استفاده از محصول تا خرید واقعی آن کمک می کند.

با این همه رقابت، اگر می‌خواهید در بازار موفق شوید، نمی‌توانید بسته‌بندی‌های پایین‌تر ایجاد کنید.

اگر فکر می کنید بسته بندی محصول شما نیاز به به روز رسانی دارد یا برای ایجاد بسته بندی برای یک خط محصول جدید کمک می خواهید، مجموعه چاپ دمیرچی در تولید بسته بندی همه جانبه در خدمت شما مصرف کنندگان می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *