نحوه اجرای کار 

برای انجام طلاکوب نقره کوب در چاپ، ابتدا طرح یا متن مورد نظر را روی یک برگه‌ی شفاف و مقوایی قرار می‌دهند و سپس با استفاده از یک ابزار ویژه به نام طلاکوب، طرح یا متن را به شیوه‌ی دلخواه وارد نقره می‌کنند. در این فرایند، نقره درون یک قالب یا پرس قرار می‌گیرد و سپس با استفاده از ابزار طلاکوب، از بالای قالب به شدت به طرح یا متن فشار داده می‌شود تا نقش یا متن مورد نظر به صورت برجسته بر روی نقره شکل گیرد. سپس نقره به صورت دستی تمیز شده و طلاکوبی روی آن تکمیل می‌شود. این روش طلاکوبی برای ایجاد طرح‌های با دقت بالا و به صورت دستی بر روی نقره استفاده می‌شود.

 

چاپ برجسته

چاپ برجسته یک روش چاپ است که در آن سطح طرح بر روی بلوک چاپ (نقره کوب، چوب، لینوم، یا فلز) برجسته و بخش‌های فراغت یا عمیق شکل‌دهنده طرح بر روی بلوک محو می‌شود. سپس با استفاده از رنگ یا جوهر، برجستگی‌های طرح را رنگ می‌کنیم و طرح را با اعمال فشار به سطح چاپگر (مانند کاغذ) منتقل می‌کنیم تا طرح به خوبی روی سطح چاپگر چاپ شود.

در چاپ برجسته، بلوک چاپ برای هر رنگ به صورت جداگانه تهیه می‌شود و طرح به صورت برجسته بر روی آن قرار می‌گیرد. این روش چاپ به دلیل سادگی و سرعت بالا در تولید چاپ‌ها، برای چاپ‌های تبلیغاتی، چاپ کارت‌ها، برگه‌های تبریک، کتاب‌ها و نشریه‌ها استفاده می‌شود.

 

نقره کوب در چه مواردی از چاپ مورد اسفاده قرار می گیرد

نقره کوب در چاپ برای تولید چاپ‌هایی با کیفیت بالا و دقت بالا مانند چاپ روی کارت ویزیت، برگه‌های تبلیغاتی، کارت‌های تبریک، نشریه‌ها، کتاب‌ها و سایر موارد چاپ استفاده می‌شود.

در چاپ نقره کوب، یک الگوی طراحی شده به صورت برجستگی‌هایی بر روی یک بلوک فلزی قرار می‌گیرد. سپس بلوک فلزی با رنگ یا جوهر پوشیده می‌شود و با تماس با کاغذ یا پارچه، طرح روی سطح کاغذ یا پارچه منتقل می‌شود.

همچنین، در چاپ صنعتی نیز از نقره کوب استفاده می‌شود. در این صورت، طرح برجسته‌ای که بر روی بلوک فلزی قرار گرفته، با استفاده از ابزارهای خاصی بر روی سطح چاپگر منتقل می‌شود. استفاده از نقره کوب در چاپ صنعتی برای تولید چاپ‌هایی با دقت بالا و قیمت مناسب است.

کاربرد طلاکوب در چاپ 

طلاکوب یا فلزکوب یک فرآیند صنعتی است که در آن فلزات مختلف (مانند طلا، نقره، مس و برنج) به صورت برجسته بر روی سطوح مختلفی (مانند پارچه، چرم، کاغذ و پلاستیک) کوبیده می‌شوند. در چاپ، طلاکوب برای تولید چاپ‌های لوکس و با ارزش بالا استفاده می‌شود.

در چاپ طلاکوب، طرح مورد نظر به صورت برجسته بر روی بلوک چاپ (که ممکن است از نقره، طلا یا مس باشد) حک می‌شود. سپس بلوک چاپ با رنگ یا جوهر پوشانده شده و با استفاده از فشار، طرح به صورت برجسته و با جزئیات زیاد بر روی سطح چاپگر (مانند کارت‌های ویزیت، برگه‌های تبریک و نشریه‌ها) منتقل می‌شود.

استفاده از طلاکوب در چاپ، ظاهری شیک، خاص و با ارزش بالا برای چاپ‌های لوکس ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، در چاپ کارت‌های ویزیت، نام و عنوان شخص برجسته و با استفاده از فلزات گران‌قیمتی مانند طلا یا نقره کوبیده می‌شود که باعث افزایش ارزش و شیکی کارت می‌شود.

 

کلیشه برجسته در چاپ 

کلیشه برجسته یا همان کلیشه چاپ برجسته، نوعی کلیشه چاپ است که در آن بخش‌های برجسته طرح روی سطح کلیشه قرار دارد. در این نوع چاپ، بلوک یا کلیشه چاپ برای تولید چاپگرهای مختلفی مانند کارت‌های ویزیت، بروشور، بنر، بسته بندی و بسیاری از محصولات چاپی استفاده می‌شود.

در کلیشه برجسته، بخش‌هایی از سطح کلیشه که قرار است در چاپ برجسته شوند، برجسته شده و بخش‌های دیگر به صورت یکنواخت و صاف باقی می‌مانند. بعد از طراحی طرح، کلیشه برجسته از جنس متنوعی از جمله فلزات (مانند نقره، مس و چوب) یا مواد پلاستیکی تهیه می‌شود. سپس کلیشه پوشش داده شده و با استفاده از فشار، جوهر یا رنگ در بخش‌های برجسته چاپ می‌شود.

مزیت استفاده از کلیشه برجسته در چاپ، سرعت چاپ، دقت و جزئیات بالا، و قابلیت چاپ روی انواع سطوح مختلف است. همچنین، با استفاده از کلیشه برجسته، می‌توان تصاویری با برجستگی بالا و اثر سه‌بعدی ایجاد کرد که این امر به طرح‌هایی که نیاز به جزئیات بالایی دارند کمک می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *